КазкиНародні казкиУкраїнські народні казкиПро царенка Йвана і чортову дочку – Українська казка

Про царенка Йвана і чортову дочку – Українська казка

Був собі цар і цариця, та не було в них зроду дітей. Вони вже і бога просили, щоб хоть, мовляв, одна дитина,– не дає бог.

От і поїхав раз кудись цар в гості чи, може, по ділу, і загрузли в його коні в болоті. Вже він і сяк, і так з ними тягався, вже і так – нічого не зробить, не вирятується. Коли іде чорт і каже:

– А чи даси,– каже,– що в тебе є найлюбішого і наймилішого, то вирятую.

– Що ж,– каже цар,– в мене є найлюбішого і наймилішого – жінка?

– Ні,– каже,– не жінка. Я жінку не хочу!

– Так, може, хату тобі подарувать?

– Ні, і хати не хочу! Ти мені подаруй, що в тебе наймиліше. Ти,– каже,– його не знаєш, що воно в тебе єсть.

– Ну,- каже цар,– коли і я не знаю його – бери.

– Та ще,– каже чорт,– мені не зараз його і оддай, а тільки через десять років.

– Та добре вже, добре – чом!

А того не знає, що жінка в його давно вже заважніла, і що бог йому сина дав.

– Так запиши ж,– каже чорт,– своєю кров’ю, що ти мені даєш.

– Як же я,– каже цар,– запишу тобі?

– А от як! – каже.– Візьми та вріж мізинного пальця то й запишеш!

От цар зробив, як чорт казав, і записав, а чорт і витяг його…

– Їдь же,– каже,– тепер додому!

Тоді цар і поїхав собі додому і приїхав благополучно. Коли вступає в хату, йому назустріч всі: з сином поздоровляють.

Він так і впав на порозі:

– Сину мій,– каже,– орле мій, не мій же тепер ти!

– Чом же він не твій син? – пита цариця. – Хвалить бога,– каже,– що діждали! Як мій сии, так і твій!

– Ні, не мій він і не твій,– каже цар.– Я вже його чортові оддав і записав.

От тоді цариця в плач, в крик, а за нею і цар. Боже, як почали вбиваться! А далі плакали-плакали, вбивались-вбивались та цариця й каже:

– Я ще,– каже,– буду просить і молить бога, може, ще і одмолю його.

– Ні,– каже цар,– не одмолиш вже, бо я своєю кров’ю записав, що через десять років його чорт візьме.

От тоді цариця бачить, що-що, мовляв, зробили! Нічого не сказала, а тільки дуже-дуже почала журиться.

А син тим часом росте, як на той жаль. Росте не по годах, а по часах, як з води йде. За п’ять год так виріс – зовсім великий. І став усього вчиться, і за рік всього навчився.

І каже тоді своєму батькові цареві:

– Поставте,– каже,– мені хату особливе[1]. Я буду там жить і богові молиться, щоб освободив мене бог, бо я вже,– каже,– і сам знаю, що я не ваш.

Цар і цариця плачуть:

– Боже наш,– кажуть,– боже, що ми наробили! Але хоч не йди од нас, сину, хоч ми будемо на тебе дивиться – надивимось за чотири роки.

– Ні,– каже, аж розсердився,– коли вже ви так наробили, так постройте мені хату!

Так що цар мусив построїть. І вже як построїв – все він, син той, там, все там: все чита і богу молиться, а до батька і до матері і не здума.

Прийдуть іноді ті плачучи:

– Ти б,– кажуть,– хоть би коли-небудь до нас хоть би навідався.

– Ні,– каже,– заразом,– каже,– прийду!

От він там живе, чита і богу молиться, а тим часом і года вийшли…

Чорт вороном перекинувся і прилетів до царя:

– А де ти,– каже,– свого сина дів? Оддай, що подарував!

І стріху йому дере.

– Та одчепись,– каже,– чорте, у мене нема сина!

Чорт розсердився, налітає і хату валяє:

– Оддай,– кричить,– що подарував!

А до сина не йде.

От цар бачить тоді, що треба, мовляв,– іде до сина і гірко плаче:

– Іди вже,– каже,– сину, бо чорт і хату мені валя.

– Добре,– каже син,– піду. Спитайте тільки, куди ж іти – сам прийду.

І почав одягаться. А тут чорт і прилетів:

– А що ж,– каже,– чи буде він іти чи ні?

– Куди ж йому іти? – пита цар і гірко плаче.– Він сам,– каже,– прийде.

– А просто в пекло нехай іде,– каже чорт.

От син убрався, пішов попрощався з усіма і пішов собі.

– Коли ж, мій сину, ти вернешся? – пита цариця, вбивається,

– Не питайте,– каже. Тільки і сказав.

– Лучче б,– каже та,– було мені тебе закопати! 1

От і пішов той син, пішов, все йде і ввійшов у ліс, а там стоїть хатка. Ввійшов у хатку, а там сидить бабка.

– Добридень вам,– каже,– бабуню!

– Здоров,– каже,– сину! Куди тебе бог несе?

– А куди,– каже,– мене бог несе? В лиху годину!

– Ні, сину, то не в лиху годину.

– А куди ж? Порадьте мені, бабуню, щоб не в лиху годину.

– Пораджу, сину! Я се вже давно знаю, що тобі буде. Іди,– каже,–сину, от цією дорогою, там буде стоять кущ зіноваті[2] над водою. Та слухай же, щоб ти так зробив, як я тобі буду казать.

– Послухаю,– каже,– бабуню, послухаю. Тільки, будьте ласкаві, порадьте!

– От ти візьмеш,– каже дальше та бабуся,– та і сядеш під тією зіноваттю і сидітимеш, поки що не прилетить. Там,– каже,– прилетять попереду дві діви купаться, а опісля і третя. От ті покупаються і будуть убираться, то ти їм нічого не роби, а третю покинуть. Так ти візьмеш у тієї третьої і украдеш одежу, заховаєш і сам заховаєшся. Побач, що вона тобі буде казать та тебе порадить! Та тільки, сину, ти її слухай, що вона тобі не скаже,– то, може, вона тебе висвободить.

– Добре, бабусю,– каже той,– усе зроблю, як скажете.

І прощається з нею.

От тоді і пішов він лісом, тією дорогою, і все йде та й іде, аж той кущ зіноваті над водою, як бабуся казала.

– Се ж він,– каже,– той кущ зіноваті, що вона казала. Се ж він!

І взяв і сів та й сидить.

Коли прилітають дві дівиці, а опісля і третя. І стали всі три купатися. І як вилізли старші, кличуть і третю:

– Ходім,– кажуть,– сестро, разом!

– Не з вами,– каже,– прийшла, но з вами і піду!

От ті взяли та й полетіли собі, а той і дума:

«Коли б же мені,– каже,– вкрасти оту одежу і ті крильця».

(А в їх і крильця, щоб, звісно, літати.)

А далі і дума: «Що б то я,– каже,– і за молодець був, щоб не вкрав!»

І як задивилась та, взяв та і вкрав, та і сидить мовчки.

Викупалась і вона, і вилазить з води. Коли подивиться – аж ні одежі, ні крилець… Як скочить вона знову в воду.

А далі й говорить:

– Хто взяв одежу – обізвись! Якщо старий,– каже,– то будеш за батька. Як не дуже старий – будеш за брата, а як молодий – будеш за рідного чоловіка!

– Я,– каже,– взяв!

– Та кинь же! – каже.

– А ти ж мені слово справдиш?

– А справджу, тільки хто ж ти такий – чи ти хоч за батька, чи ти хоч за брата, чи за рідного чоловіка?

– Я хочу тільки за чоловіка! – одказує він.

(Подобалась, бо дуже гарна була.)

– Ну, будь же мені і за чоловіка.

І він кинув її одежу, а крильця собі зоставив.

– Чом же ти,– каже,– крилець мені не кинув?

– О, яка ж бо ти розумна! – сміється він.– Ти хочеш мене підмануть.

– Ні, я тебе не підману!

– Ну, так нехай же попереду побалакаємо і розпитаємось, чи підманиш, чи ні, а тоді і крильця оддам.

От вона тоді вилізла з води, розпиталась, балакали собі… А далі вона і каже:

– Куди ж ти,– каже,– ідеш?

– Та іду! Хто його зна,– каже,– куди, хто його зна й чого.

– Та може-таки,– пита,– знаєш куди?

– Та так і так. До чорта,– каже,– іду в пекло.

– О,– каже,– знаю ж до якого чорта ти йдеш! То ж ти йдеш до мого батька.

– Та порадь же мені, куди мені іти.

– Добре, дай же мені попереду крильця!

Все ще не хотілось, щоб був він їй чоловіком.

– Ні,– каже,– попереду забожись, що будеш мені жінкою, то тоді оддам.

Бачить тоді вона, що нічого робить, забожилась і каже:

– Слухай же,– каже,– тепер. Я тобі буду за жінку, то слухайся мене, то, може, од батька одможешся. А не будеш слухаться, то нічого по поможеться, бо мій батько дуже сердитий. Там у мого батька,– каже,– три хати в дворі – моя крайня. То ти і йди туди просто, та так, щоб сестри не бачили.

І розказала йому все, як і що, куди йти, яка дорога.

– А мені,– каже,– дай крильця, то я полечу, буду тебе виглядати.

Він оддав тоді крильця, вона полетіла, а він пішов.

Ну пішов він та й іде. Довго він так йшов чи не довго, а далі й до двору приходить і зараз у крайню хату.

А. вона вже його і вигляда.

– Ну,– каже,– добре ж ти зробив, що прийшов, бо батько давно вже тебе жде. Іди ж ти до його і слухай, яку буде тобі загадувать роботу робить. Тільки,– каже,– підходь до нього з правого боку, щоб він тебе не зарубав.

От він і пішов і, як казала, з правого боку заходить.

– Здоров,– каже,– був!

– Здоров, здоров! А чого ти,– каже,– так довго до мене не приходив?

І, побачивши, що той з правого боку заходить:

– Бач,– каже,– я хитрий, а ти ще хитріший чорта… Ну, гляди ж мені, чи зробиш те діло, що я тобі загадаю! Щоб ти мені за сю ніч серед двору викопав криницю, зруб зробив і вранці приніс з неї мені умиться. Якщо зробиш, то ще поживеш, а не зробиш, то моя ніч, а твоя голова з пліч!

Як сказав, той так і заплакав, одвернувшись.

«Як же,– дума,– мені за одну ніч та таку криницю зробить!»

І пішов до неї, плачучи, хмурий та невеселий. А вона йому назустріч:

– Іване,– каже,– серце моє кохане! (Іваном його звали.) – Чом ти такий смутний, невеселий?

– Як же,– каже,– мені не бути смутним та невеселим, коли твій батько таку мені роботу загадав!

– Яку ж він тобі роботу загадав?

– Отак і так: щоб за одну ніч криницю викопав, зруб зробив і вранці завтра води приніс умитися.

– Іт, не знать чого ти турбуєшся! Я сю загадку знала, до тебе голубкою прилетіла, як був у батька, боялась, що не усе поймеш, як скаже. Лягай лишень,– каже,– та спи. Усе добре буде.

– І все,– каже,– не буде мені спаться, бо знаю, се не зробиться.

– Та зробиться. Ти вже не журися. Я постараюсь.

От він і ліг тоді спать, і чи спить він чи не спить, а там і погляда: чи то ж воно справді буде, як казала. Погляда він, так аж от зайшов вечір, вийшли зорі… вийшла вона надвір. Вийшла і як свисне – так і налетіли до неї усі сімсот чортів! Вона і загадує їм сю загадку:

– Глядіть же,– каже,– мені, щоб отут серед двору криницю за сю ніч викопали і зруб зробили і щоб така була криниця, щоб як і на світі нема! І щоб вранці принесли мені умиться!

– Добре, добре,– кажуть чорти.

І зараз заходились: той копає, той рубає, той зруб складає, в криницю впускає. Поки півні заспівали, вже вродилась криниця, набрали води й принесли.

– От добре,– каже, взяла в їх воду.– Прийдете,– каже,– до мене ввечері.

А до його:

– Іване,– каже,– серце моє кохане. Візьми сокиру та хоч походи коло криниці, бо, може, батько в вікно вигляне.

– Та де там та криниця, коло чого я походжу? – каже той, лежачи.

– Та от,– каже,– і водиця і, ще поперед батька вмиєшся.

Встав Іван, виглянув у вікно – справді криниця, умився, взяв сокиру і ходить коло криниці – постукує.

Аж і той батько виглянув у кватирку.

– Іди вже, Іване, серце моє кохане,– каже жінка, побачивши батька,– неси воду – батько встав.

Той взяв воду, поніс, а сама голубкою перекинулась, слідком за ним.

Прийшов Іван до батька:

– Добридень,– каже,– вам!

– А що, чи справився?

– Авжеж справився. От і вода.

– Ну, добре ж,– каже,– лягай же на день, а на ніч, щоб готов був. Знову робота буде.

Вертається Іван, а та вже і дома. Знову пита:

– Іване,– каже,– серце моє кохане, а що батько казав?

– А що ж казав? Отак і отак казав…

– Ну, добре ж,– каже,– лягай, а вечором знову підеш.

І як стало вечоріть – «іди!» – каже.

Пішов знову Іван. Прийшов.

– Здорові,– каже,– були.

А той ведмідь[3] (?):

– Здоров, здоров,– каже. – Чом ти так довго не приходив?! Отже слухай: гляди зроби, що я тобі скажу. Он подивись – ліс.

Той дивиться в вікно – ліс. Може, той, що він через його йшов.

– Отже,– каже,– гляди, щоб ти мені вирубав, викорчував, зорав, пшениці насіяв, щоб вона за ніч поросла, нажав, намолотив, намолов, спік і щоб на снідання мені булку приніс!

Наказав, аж зажурив того Івана.

– Як же,– каже,– не зробиш, то моя ніч, а твоя голова з пліч.

Приходить Іван до жінки, тяжко зітха.

– Іване,– каже,– серце моє кохане, чого ти так зітхаєш?

– Як же,– каже,– мені не зітхать, коли твій батько знову мені загадку загадав та ще таку, що хто його зна, як її зробить!

– Та я сю загадку давно вже знала, я до тебе голубкою прилітала! Не журись, та лягай спать, та спи, а я вже усе зроблю!

І як ліг той спать, вечір зайшов, вийшли зорі, вийшла надвір і як свисне! Чортів стільки налетіло, що і щоту нема.

– Глядіть же,– каже,– щоб ви мені зробили, що я скажу. Ото ліс – щоб же ви мені вирубали його, викорчували, зорали, пшениці насіяли, намолотили і булку до світа принесли!

– Добре! – кажуть.

– Глядіть же мені!

І пішла у хату.

А ті, як ухопляться: той руба, той деревню вивозить, той корчує, той оре… І поки півні заспівали, усе зробили і булку принесли.

– Іване, серце моє кохане, вставай,– каже,– та булку неси!

– Та чи вже ж вона єсть? – пита той.

– Авжеж єсть! Он, подивись, де був ліс…

Встав той, подививсь – скільки гляне: пшениця. «Оце!» – дума.

І пішов до батька з булкою.

– А що,– каже,– а чом ти так довго не приходив?

– Якже,– каже,– скоро було і прийти? Ви і самі знаєте, що такого діла скоро не вхопиш.

– Та за се, що правда, то правда… Ну, а зробив же, єсть булка?

– Авжеж зробив! От і вона.

«Ну,– дума чорт,– і се ж не абиякий!» І велів йому спать день, і ніч, і знову день.

– Бо ти,– каже,– певно, натопився – се велике діло!

А велить прийти на другий день вечором.

– Добре,– каже Іван,– прийду.

«Певно,– дума,– таке вже загада, що і зробить не можна!»

– Іване, серце моє кохане,- зустріла жінка,– чого ти такий сумний?

– Як же,– каже,– мені не бути сумним, коли отак і так батько, певно, вже така загадка буде, що і зробить не можна.

– Не сумуй,– каже,– я се вже давно знала, до тебе голубкою прилітала. От прийде ніч, то порадимось.

– Тільки,– каже Іванові,– тричі плюньмо в оцій хаті, то слина їм одговорить.

(Отобто, як батько спита: «Чом ти, Іване, до мене не йдеш?», то слина скаже: «Зараз!» Той буде ждать, а потім – знову. Поки-то довідаються!)

Так вони порадились і втекли.

А батько ждав, ждав на другий день ввечері – не йде.

– А чом ти, Іване,– гука – не йдеш до мене?

А слина йому:

– Зараз! – каже.

Той попождав, може, до півночі, знову гука.

– Зараз! – знову йому слина. І так його поповодила, аж розсердився.

– Підіть,– гука на других дочок,– та вбийте його, сякого- такого, і принесіть, то я його з’їм!

– I вже,– кажуть ті, збігавши,– нема й його, нема й її!

«Ну,– дума чорт, аж здивувався,– я,– каже,– хитрий, а се ще хитріший од чорта!»

– Підіть же,– каже,– доженіть їх, то я обох з’їм!

От ті дочки і побігли. Ті за сутки бог зна де стали, а вони таки почали доганять.

От ті оглянуться – коли женуться.

– Ой лишенько ж,– каже жінка,– женуться, що ж нам робить!

– А хто його зна,– каже,– що робить!

– Ну, слухай же,– каже,– я стану церквою, а ти попом, і ходи по церкві, тільки не повертайся до їх передом, щоб не пізнали.

От вона стала церквою – така стала церква, аж порохня з неї сиплеться, а він – попом, і ходить по церкві.

От ті прибігли до тієї церкви, так їм не можна в церкву ввійти, стали коло порога.

– Чи чуєш ти,– питають,– попе, чи ти не бачив отаких і таких, молоді обоє?

А той і обзивається, а до їх не оглядається:

– Бачив,– каже,– як оця церква строїлась, а мене попом наставляли, то бігли.

– Еге-ге,– кажуть,– коли-то вже ця церква строїлась! Уже і порохня з неї сиплеться! Вернімось, бо не доженемо!

От повернулись вони, а ті знову стали людьми і побігли.

Вернулись вони, а батько пита:

– А нікого ж,– пита,– не бачили?

– Чом не бачили? Бачили,– кажуть,– серед степу церкву – така стара, аж порохня сиплеться. І в тій церкві піп. Ми і питались, так, так і так,– каже.

– Е,– каже батько,– так то ж самі вони, чом же ви їх не били? Біжіть же,– каже,– знову. Може, церкви не побачите, то хоть шматочок принесіть, хоть порохні.

От ті побігли і прибігають на місце – коли нема ні церкви, ні попа – чисто, мов там нічого і не було.

– Мабуть же, то вони! – кажуть.

І побігли дальше доганять.

А ті вже бог зна де стали!

Коли оглянуться – знову женуться.

– Ох, лишенько ж,– каже,– що його робить!

– Ну, слухай же,– каже,– я стану пшеницею, а ти сторожем. Ходи коло мене, та тільки передом не повертайся.

От і стала вона пшеницею – такою-бо хорошою, що, як вітер повіє, аж полягає… А він дідом старим, ходить з кийком.

Коли вони і прибігають,

– Дідусю, голубе,– кажуть.– Чи не бачив ти тут молоді люди бігли?

– Чому не бачив,– каже,– бачив! Як на оцю пшеницю орали і мене сторожем наставляли.

– Еге-ге ж! – кажуть.– Коли-то воно оралось, сіяли пшеницю, поросла – і яка ж то хороша! Пора і жать, а вони тоді бігли! Не доженемо, вернімось!

І вернулись.

А той вже сидить і рот роззявив, щоб зараз і з’їсти, як принесуть.

– А що ж,– пита,– догнали?

– Ні,– кажуть,– не догнали.

– А нікого ж не бачили?

– Ні, бачили. Серед степу пшениця – і така ж то хороша- хороша! І сторож.

– А не питали ж у його? – каже батько.

– Чом не питали? Питали. Так і так,– каже.

– А то ж,– каже,– він і есть, а то вона, суча дочка. Хоть би було мені один колосок принести!.. Ну,– каже до жінки,– стара, будемо ж ми самі бігти, то дамо їм гарту, а то сі нічого не зроблять.

– Чи бігти,– каже стара,– то й бігти.

І побігли.

Побігли вони і біжать та й біжать. Коли оглянуться ті:

– Ой,– каже,– мабуть, тепер вже пропадемо – батько і мати женуться. Що нам робить?

– А що нам робить, хто його зна що!

– Ну, слухай же,– каже,– я стану водою, а ти селехом[4]. І плавай, тільки не повертайся до їх передом, а то пізнають!

І стала річкою – і такою ще, що не можна нікуди обійти, а він – селехом, і плава… І тільки: «Ках, ках, ках!»

От ті прибігли до річки і дивляться, що ні перейти, ні обійти – нікуди далі бігти… Той розсердився на дочку: «Будь же ти неладна! Коли ж ти така,– каже,– заляж на три годи каменем!» – Прокляв і вернувся, а ті знову стали людьми і пішли.

Пішли вони і доходять вони до того города, де батько і мати Іванова, і каже вона йому:

– Ну, гляди ж ти мені,– каже,– з ким хоч цілуйся, тільки ніде не цілуйся з меншою сестрою, де вона є, бо забудеш мене. А я,– каже,– батьків і материн гріх спокутую – на три годи каменем заляжу. І оце на, візьми оцю подушечку та гляди не розпорюй її, поки я не прийду. Оце,– каже,– буде тобі на пам’ятку: як подивишся на неї, то й мене згадаєш. А щоб більше ніхто не бачив її – на хату закинь на горище.

От так попрощались вони, і він пішов додому. Пішов і приходить – і, господи, як пораділи всі. Батько, мати, рідня вся кинулась цілуватися – так він ні з ким, боїться, щоб з меншою сестрою не поцілуватися. А далі і поцілувався-таки, бо всі плакать стали.

– Ти,– кажуть,– гордий став!

А менша дядькова сестра:

– Чом же ти,– каже,– зо мною не хочеш цілуваться? – Плаче.– Хіба,– каже,– ти мені не брат, або я не така, як другі?

Так він неначе того і не чує.

От вона взяла та нищечком тоді ззаду прикралась і поцілувала…

Як поцілувала, то він говорив, а то й забув не тільки об своїй жінці – і де був, і як утікав, а об чім і розказував.

От тоді, як забув він, батько і каже йому (вже год пройшов, два, або більше).

– Сину,– каже,–то й пора вже тобі жениться,

– Якщо пора,– каже,– то й пора. Шукайте, забув…

Батько й найшов йому таку гарну!

(Де, пак, щоб за царенка, та не гарду!)

Стало весілля.

А та вже одлежала своє, зробилась черницею і прийшла в город та і злізла на вербу над криницею – може, щоб подивиться: а де, мов?.. І її видно в криниці – така хороша-хороша!

Коли і приходить шинкарська наймичка по воду, і гульк в криницю,– а там хороша-хороша! Думала, що сама, та й каже:

– Тьху,– каже,– біс його батькові, отака хороша, та шинкарям воду носила! Ні, більше не буду, нехай не діждуть!

І торох відра об землю, аж клепки забряжчали! Так, що та аж засміялась. «Ну,–дума,–тут не діждусь». І злізла, щоб піти розпитаться.

Пішла, коли і стрічається з дівчатами.

– А що тут,– пита,– дівчата, чуть?

– Та що,– кажуть,– у пас чуть? Царенко десь був далеко, мабуть, аж у самого чорта, а тепер жениться, весілля.

– Жениться, весілля?

– Еге!

– А де ж вони живуть, ті ваші царі?

– А отам,– кажуть,– і там…

– Спасибі ж вам,– каже,– прощавайте, бо мені ніколи.

І хутенько туди.

Прибігла – весільні гості. Царенко ходить по хаті – її не пізнав.

Вона і стала в сторонці піджидати, поки молодих заведуть за стіл. А як завели:

– Чи не можна б, будьте ласкаві,– пита у цариці,– зробить пару голубків і пустить у хату?

– Чом не можна? – кажуть.– Можна.

От вона взяла та й зробила їх, а вони сіли над головою у молодих, на образах, і говорять. Каже голубка:

– Агу! А ту забув, а другу здумав! Агу! А ту забув, а другу здумав! А знаєш, голубе, як ми вдвох тікали од батька?

– Знаю,– каже голуб.

– А знаєш ти, голубе, як я стала церквою, а ти попом?

– Знаю!

– А знаєш ти, як я стала пшеницею, а ти сторожем? Як я була водицею, а ти селехом? Як мене батько прокляв, а я лягла на три годи каменем?

І так та голубка все пита голуба, і як дійшла: «А знаєш ти,– каже,– що я тобі казала, щоб ти не цілувався з меншою сестрою, бо забудеш мене?» – як почує тоді молодий і як вискочить з-за столу та до тієї черниці – усе згадав, пізнав – обніма її, цілує…

– Се ж,– каже,– моя жінка! Се ж отака і така!

Всі так зраділи, а ту молоду до батька випровадили… А подушечку розпороли – відтіля всякого добра, скоту… Живуть і постолом добро возять.


[1] Особливе – окремо.

[2] Зіновать – рокитник (чагарникова рослина).

[3] Очевидно, слово «ведмідь» вжите оповідачем як епітет, що означає зовнішність чорта. Знак питання тут поставлений записувачем.

[4] Селех – качур.