Був де не був один великий силач. Коли мав чотирнадцять літ, пішов до лісу, вирвав руками найтовстішого дуба і поставив 'го догори корінням.
Каже матері:
– Мамко, будьте здорові, бо я йду світом!
Мати плаче, не пускає 'го, айбо він відкланявся і пішов. Іде, іде і видить, що чорти везуть залізо. Затягли віз в яму й ніяк не можуть витягнути. Каже їм Іван:
– Я вам поможу, кедь ми дасте тільки заліза, кілько мій мізильник видержить.
Чорти ся згодили.
Іван виштовхав віз і підставив палець:
– Но, кладіть залізо!
Склали чорти один віз, склали другий, третій. Всі дванадцять! А Іван поніс залізо до коваля:
– Учини ми з сього матеріалу палицю.
Коваль зробив. Іван взяв палицю до правої руки й кинув нею аж під небо. Вернувся до хижі, посидів двадцять хвилин, а далі вийшов вон і підставив палець... Палиця впала на перст і зігнулася. Каже майстрові:
– Ще раз перекуй палицю. Слабо, неборе, гартуєш.
Як перекував, Іван знову кинув палицю в небо, вернувся до хижі, посидів півгодини, пак вийшов, підставив перст: палиця впала й вже не зігнулася.
– Добра палиця.
Виплатив ковалеві, поклав палицю на плече і йде світом. Видить на скалі легіня, що руками тре каміння на муку.
– Що ти за один?
– Сучи каміння.
– Йди зі мною, будемо цимбори.
Ідуть далі. Дивляться: леґінь ступає з гори на гору і каміння переношує.
– Що за один?
– Валигора.
– Ходи з нами, будемо цимбори. Зайшли в хащу й натрапили на хижу.
– Тут будемо жити!
Двоє ходять на лови, а один все лишається дома й варить їсти. Іван та Валигора пішли в ліс, а дома лишили Сучикаміння. Наклав він огонь, поклав варити м'ясо у котел. Раз перед обідом до хати зайшла стара зубата баба й каже:
– Сине, дай ми їсти.
Сучикаміння дав їй м'яса. Як поїла, знову просить.
– Дай ще.
Наклав їй ще. Поїла й знову:
– Ще!
Сучикаміння розсердився:
– Йди собі, бабо, на біду... М'ясо треба моїм цимборам на обід.
– Дай ми м'яса, бо поїм ти на пупі...
Так і зробила. Висипала з котла м'ясо на його черево, з'їла все і пропала.
Сучикаміння встав й поклав борзо нову порцію. Вернулися цимбори, а обід не готовий.
– Чому м'ясо не варене? Сучикаміння каже, що не знає.
На другий день лишився на кухні Валигора. Поклав м'ясо й варить. Біля полудня до хати зайшла баба і просить їсти.
– Дай м'яса.
Валигора дав їй у талір. Поїла й просить ще. Дав ще, а проклята баба не перестає просити.
– Бабо, я готовлю обід цимборам, більше не можу ти дати.
– Дай, бо поїм ти на пупі...
Так і зробила. Перевернула 'го, висипала м'ясо на черево, поїла все й пропала.
Валигора встав, поклав нову порцію варити.
Вернулися цимбори з ловлі, а обід ще не готовий.
Сучикаміння не дуже випитував – чому, бо знав причину. На третій день лишився дома Іван. Поклав м'ясо варити, і як ся доварювало, прийшла баба.
– Хлопче, дай ми м'яса.
Іван їй дав. Баба поїла, але просить ще. Іван знову їй дав. Баба й це поїла.
– Дай ще!
– Більше ти не дам, бо м'ясо треба цимборам.
– Дай ще, бо поїм ти на пупі...
– Так то ти поїла від моїх цимборів? Но, від мене не поїш!
Їмилися в руки. Баба не може Іваном веречи на землю. Тоді Іван вхопив бабу, витягнув надвір, розчахнув розсохатого дуба й задів туди бабу, ще й прив'язав.
Вернулися цимбори. Звідають, ци готове м'ясо.
– Готове, хлопці. Но, тепер я знаю, чому вчора й позавчора м'ясо було недоварене... Ходіть, покажу вам бабу.
Вивів їх вон й показав бабу, задіту в колоду... Вже ледве дихала.
Повечеряли й полягали спати. Іван думав, що баба до ранку сконає. Айбо баба не згибла. Коли вони спали, якось висвободилася з колоди, взяла палицю й пропала. Лиш слід лишила за собою...
Ідуть хлопці за слідом, дійшли до одної керниці. Далі слід пропав.
– Навірно, хлопці, спустилася в керницю (бо керниця була суха). Що будемо робити? Треба спускатися на дно.
Принесли мотуз, і коли Іван хотів опускатися в керницю, сказав:
– Як потрясу мотузком, тягніть!
Спустився Іван і довго пробирався на дно. А там другий світ...
Іде, іде, іде. Дочувся, що баба-шаркань вкрала три царські дівки й зробила їх жонами своїх синів...
Іде Іван глядати бабу-шарканя і насамперед потрапив до старшої дівки. Поклонився, а вона заплакала:
– Йой, тікай скоро, бо прийде мій чоловік-шаркань та тя вб'є. У нього три голови.
– Не журися. Який знак дає шаркань, коли вертається домів?
– Кине залізними вилами.
Іван розповів царівні, відки прийшов і для чого. Раз лиш кинув шаркань залізними вилами.
– Хто тут є з того світу? – гойкнув.
– Не є тут нікого, – відповіла жона.
– Бо є. Ти мені не говори. Виходь, хто тут є!
Іван вийшов. Подали собі руки й говорять межи собою. Шаркань розказав жоні, аби приготовила обід. Вона напекла для шарканя залізних паляниць, а для Івана пшеничних, для шарканя принесла залізного вина, а для Івана природного.
Як пообідали, шаркань звідає:
– Будемо ся рубати ци руками ся метати?
– Метатися...
Вийшли і почали: Іван вдарив шарканем у землю, що той забився до колін. А шаркань Іваном – до пояса. Іван витяг ноги і вдарив шарканем до шиї. Борзо взяв шаблю й відрубав 'му три голови.
– Но, тепер ти свободна. Чекай мене, я йду визволити твої сестри. Коли відходив, царева дівка дала йому шовкові нитки. Пішов до середущої. Вона каже:
– Біжи скоро геть, бо зараз вернеться мій чоловік-шаркань, що має шість голів.
– Не бійся нич. Твою старшу сестру я вже визволив. І тебе визволю. Який знак дає твій чоловік, коли вертається домів?
– Кине залізну палицю.
Раз лиш чують, щось задзвеніло. І палиця впала перед хижею. Царська дівка заховала Івана. Шаркань розчинив двері й скривився:
– Тут є чоловік з другого світу.
– Не є тут нікого.
– Ти мені не говори! Зачав шукати.
Іван показався. Подали собі руки й сіли за стіл.
– Жоно, лади обід!
Вона скоро наладила галушок. Для шарканя – залізних, для Івана – пшеничних. Принесла вина. Для шарканя – залізного, для Івана – природного.
Наїлися, упили.
– Но, як будемо битися? – звідає шаркань, – шаблями рубатися ци метатися?
– Метатися.
Почали битися. Вдарив шаркань Іваном у землю – аж до колін; Іван шарканем – до пояса; шаркань Іваном – до попідплеч. Іван шарканем – до шиї. І борзо утяг шаблю, відтяг всі шість голів.
– Но, дівко, й ти вільна. Чекай ня тут. Я йду за твоєю молодшою сестрою.
Коли відходив, середуща дівка дала йому золоті ножички. І пішов до молодшої сестри, найкращої. Від її лиця, як від сонця, ся видно. Налякалася й заплакала, коли увиділа Івана.
– Втікай геть, бо скоро прийде мій чоловік – шаркань з дванадцятьма головами. Загинеш!
– Не бійся нич. Я вже ослободив твоїх сестер. – І розповів їй свою історію.
Потім запитав.
– Який шаркань дає знак, коли вертається домів?
– Сипле вогняним дощем.
Невдовзі й справді чують: вогняний дощ зачав падати. Іван заховався, а шаркань розчинив двері й загойкав:
– Тут є чоловік з того світу!
– Не є тут нікого.
– Не дури мене. – І пішов шукати.
Іван вийшов. Подали собі руки, сіли за стіл.
– Лади, жоно, обід!
Напекла вона пирогів. Для шарканя – залізних, для Івана – пшеничних. Принесла вина – для шарканя залізного, для Івана природного.
Наїлися, напилися.
– Но, як будемо битися, шаблями ци будемо метатися?
– Метатися!
Імилися руками. Шаркань вдарив Іваном по кістки в землю, Іван шарканем – до колін; шаркань Іваном – до пояса, Іван шарканем – до пояса, шаркань Іваном – до попідплеч, Іван шарканем – до шиї. Борзо витяг шаблю і всі дванадцять голів 'му відтяв.
– Но, дівко, – каже Іван, – збирайся, ідемо домів. Коли виходив, дівчина 'му дала золоту іглу.
По дорозі думає собі. «Молодша буде моя, середуща – Валигори, а старша – Сучикаміння».
Привів Іван всіх трьох сестер до керниці, потряс мотузком. Цимбори витягли по черзі старшу, потім середущу і, нарешті, молодшу сестру.
Як витягли молодшу сестру, досудили, що Івана дотягнуть до середини, а пак пустять назад, бо він, напевно, собі візьме найкращу дівку.
Айбо Іван здогадувався, що з ним можуть вистроїти, й тому замість себе прив'язав камінь.
І не помилився. Підтягли згори мотуз і пак пустили. А сестер налякали, що мусять дома казати, ніби вони двоє їх зрятували, бо інакше їм кінець.
А Іван залишився під землею, журиться, як вийти. Пішов назад в те місце, де побив тарпанів.
Іде, іде... Раз лиш почав падати вогняний дощ. А на дереві у гнізді дуже плачуть малі потятка. Іван пошкодував їх і прикрив своїм одягом. Як дощ перестав, потятка просять Івана.
– Не відходи. Наша мама тобі ся віддячить.
Прилетіла мати – велика-превелика, – й не встигли потятка повісти, хто їх врятував, як проковтнула Івана. Потятка заплакали і все їй сказали. І тоді виплюнула Івана. Ще був живий.
– Но, що хочеш за порятунок моїх дітей?
– Понеси ня на тот світ.
– Добре. Я тя понесу, лиш заріж дев'ять буйволів і дістань дев'ять бочок води.
Коли Іван підготував усе, птах сказав:
– Клади буйволи на правий бік, а воду – на лівий. Як махну головою направо, подай ми до рота м'ясо. Як наліво – воду.
Сів Іван межи крила, летять. І вже були далеко-далеко, а тоді ся кінчило м'ясо. Що робити? Птах хоче їсти, слабне, ледь летить. Тоді Іван відрізав фалат м'яса із свого стегна, кинув.
І так долетіли. Як сіли на суху землю, птах питає:
– Відки то був той послідний кусок м'яса?
– Чому звідаєш?
– Бо дуже ми посмакувало.
– То було м'ясо із мого стегна.
Тоді птах виплюнув сей кусок, приклав до Іванової ноги, і м'ясо приросло.
Птах відкланявся й полетів.
А Іван іде собі домів. Прийшов у одне місто і звідає, яка новина.
– Така й така. Двоє сильні хлопці висвободили царські дівки, й тепер готовиться свадьба. Хлопці женяться, цар віддає за них свої доньки.
Но, нич. Дав Іван вибубнувати, що з'явився шиковний сабов і дуже красне плаття пошиє молодим на вевілля.
Через день принесла старша сестра пошити собі плаття, а Іван вийняв шовкові нитки й пошив ними плаття.
Принесла шити плаття й молодша. Іван пошив їй золотою голкою. Дома дівка сказала.
– Я виділа у того сабова свою золоту іглу, – сказала молодша.
– А я виділа свої шовкові нитки, – одказала старша. І оповіли нянькові.
Цар наказав привести сабова. Привели 'го, а царські доньки нараз 'го впізнали. Айбо не признавалися, бо боялися тих двох. Цар звідає:
– Відки маєш шовкові нитки, золоту іглу та ножиці?
– Так і так, пресвітлий царю. Шовкові нитки, золоту іглу та золоті ножички мені дали твої доньки, коли на тому світі я їх рятував од шарканів.
– Ци так було? – питає дочок цар.
– Ой так! – призналися накінець всі три й сказали, як їх примусили побожитися на неправду оті двоє.
Тоді цар осудив на смерть Сучикаміння й Валигору.
А за Івана віддав молодшу доньку й передав на нього своє царство.
Но, а Іван був із бідної сім'ї, то й не забував про бідних людей. Дав їм добре життя.
І всі 'го за те любили.
Сіла баба на стілець, а нашій казці кінець.